Rätt däcktryck är bra för miljön, plånboken och trafiksäkerheten

Vintern är på ingång och med den vinterväglag och tid för däckbyte för miljoner svenska bilägare. Vinterdäck och dubbdäck är mycket viktigt för att vi vintertid ska kunna åka bil på ett säkert sätt. Men medan man i bl a Stockholm lägger sin energi på att diskutera dubbdäcksförbud på några gator, partiklar från dubbdäck och dubbdäcksavgifter så finns det ett mer effektivt och angeläget sätt att både öka trafiksäkerheten och minska vår miljöpåverkan – att se till att ha rätt lufttryck i däcken.

Det är nämligen så att drygt hälften av alla svenska bilar kör med för lågt däcktryck. För lågt däcktryck leder till ökad bränsleförbrukning, mer utsläpp och sämre trafiksäkerhet. En genomsnittlig bensindriven bil i Sverige kan med rätt däcktryck minska bränsleförbrukningen med 43 liter per år och spara 600–650 kronor/år, samt minska koldioxidutsläppen med 96 kg/år. För en genomsnittlig dieseldriven bil kan rätt däcktryck minska bränsleförbrukningen med 75 liter per år och spara 1060–1100 kronor/år, samtidigt som koldioxidutsläppen minskas med 190 kg/år.

För lågt däcktryck leder till sämre trafiksäkerhet då bilens styr- och bromsförmåga försämras, risken för olyckor ökar och det är större risk för vattenplaning. Lågt lufttryck i däcken ökar dessutom däckens slitage och onödiga kostnader för nya däck om de slits ut i förtid: 20 % minskat lufttryck minskar däckets livslängd med en femtedel och 30 % minskat lufttryck kan halvera livslängden på däcken.

Alliansen i riksdagens trafikutskott genomför därför i dagarna en kampanj runt om i landet för att uppmärksamma detta. Rätt däcktryck minskar bränsleförbrukningen med upp till 5 %, ökar däckens hållbarhet, förbättrar bilens köregenskaper och minskar koldioxidutsläppen. Att Sveriges bilägare blir bättre på att kontinuerligt kolla sitt däcktryck gör skillnad för miljön, plånboken och trafiksäkerheten.

Sten Bergheden (M)
riksdagsledamot Skaraborg, trafikutskottet

Kommentera