Nolltolerans mot droger i trafiken

 

Polisens kamp mot alkohol i trafiken har sparat många människoliv. Rutinkontrollerna har en förebyggande effekt som påverkat svenskarnas trafikbeteende. De flesta tar inte bilen om de druckit. Men när det gäller droger är bilden en helt annan.

Enligt en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är det vanligare att förare är påverkade av narkotika än av alkohol. I Sverige råder sedan 1999 enligt lag nolltolerans mot droger i trafiken. Trots detta får polisen inte utföra rutinkontroller av förare utan föregående misstanke när det gäller droger. Drogpåverkade bilister kan utan någon större risk för upptäckt fortsätta sin vådliga färd på våra vägar. Det är oacceptabelt.

Hos polisen finns frustration över att de inte på allvar kan förbättra trafiksäkerheten. De vill kunna utföra drogtester rutinmässigt vid vägkanten. OECD-ländernas mellanstatliga samarbetsorgan inom transportfrågor, ITF, rekommenderar att de deltagande ländernas lagstiftning och policy mot droger i trafiken bör vara av samma dignitet som de alkoholförebyggande insatserna. Sverige är idag långt därifrån.

En orsak till att lagstiftningen inte tillåter rutinkontroller av narkotika är att det hittills saknats lämpliga testmetoder. En förare som inte är misstänkt kan inte tvingas lämna ett urin- eller blodprov vid vägkanten. Men idag finns ny svensk teknik där man med hjälp av ett enkelt salivtest snabbt och icke-integritetskränkande kan drogtesta bilförare. Testförloppet går snabbt, vilket är en förutsättning för att polisen praktiskt ska kunna utföra rutinkontroller.

Våra vägar trafikeras dagligen av tusentals drogpåverkade förare. Både lagstiftning och metoder måste anpassas för att möta detta hot. Lagen bör ändras så att rutinkontroller även av narkotika blir möjligt. Ansvariga instanser inom polisen måste snarast utvärdera och börja tillämpa de nya testmetoder som nu finns. Droger i trafiken är vanligare än de flesta tror. Varje dödsolycka är en för mycket. Vi måste göra allt vi kan för att stoppa drograttfylleriet. 

MIKAEL CEDERBRATT (M)
riksdagsledamot och poliskommissarie

STEN BERGHEDEN (M)
riksdagsledamot trafikutskottet

En kommentar för “Nolltolerans mot droger i trafiken

  1. Hej undrar vad som görs egentligen mot detta är så arg o frustrerad. Mina barn förlorade sin far i juni 2010 pga att han hade problem med droger mm han avslutade sitt liv i ett träd i Hallsberg. Som tur är tog han ingen annan med sig i det hela. Levde inte ihop men umgicks dagligen pga barnen. Vet inte hur många ggr jag tog ifrån han nycklarna till bilen. Polisen stoppade han flera ggr under åren o alla ggr han körde av vägen. Men då han blåste rent var allt ok. Jag blir så arg vill kämpa för hårdare regler men vet inte vart jag ska börja. En gång fick han ett krav pga att han själv sa att han åt sovtabletter dagtid o det var orsaken då han körde av vägen en gång han var tvungen att ordna intyg från läkaren att han slutat äta dessa sovpiller vilket var lätt. Läkaren skrev ju ut en annan sort istället som var ännu värre men det talade han inte om för polisen. Mina barn kämpar med ett liv utan pappa o jag har kunnat börja slappna av behöver inte vara rädd att han är ute o åker med barnen påverkad. Men vi saknar han hur många fler finns det på vägarna som har samma problem

Kommentera